|
آیا احساس می کنید هر روز اخلاقتان بد وبدتر می شود، به تازگی زودآزرده شده و زودرنج شده اید؟ شاید زمان آن رسیده که به رژیم غذایی تان نگاهی بیندازید و به غذاها و نوشیدنی های داخل یخچالتان بیشتر توجه کنید. |
به نام خدا .
راهکار تحصیل خوش اخلاقى و مبارزه با بداخلاقى و علاج آن
عبارت است از :
1. توجه به ارزش و آثار خوش اخلاقى
و آثار نیک آن
و همچنین زشتى بداخلاقى و آثار بد آن:
براى این منظور بهترین راه موجود، مطالعه ی روایات و آیاتى است که در زمینه حسن خلق و سوء خلق وارد شده است. در این زمینه فعلا سخن نمی گوییم چون در فصلی مستقل بدان خواهیم پرداخت.
راه دیگری که وجود دارد مطالعه در احوال مردمان است. در جامعه افراد خوش اخلاق و بد اخلاق فراوانند. با کمی دقت در احوال دیگران خواهیم دید که افراد خوش اخلاق در زندگی و روابط خود موفق تر و شادتر اند، سالم تر زندگی می کنند، روزی آن ها بیشتر است، دوست داشتنی تراند و بیشتر مورد احترام مردم هستند. مردم به آن ها اعتماد و وثوق بیشتری دارند و از لذت و سعادت بیشتری برخوردارند و در مقابل آدم های بداخلاق کم روزی، منزوی، غمگین، بیمار و دارای شخصیتی شکننده تر هستند و از زندگی خود جز رنج و زحمت نصیبی ندا
خوش اخلاقی
پرسش:
احساس می کنم برخوردم با مردم خوب نیست, چطور می تونم خوش اخلاق باشم؟
خوش اخلاقی دارای دو معنای عام و خاص است. معنای عام آن اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت های پسندیده ای است که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می آراید و معنای خاص آن خوشرویی، خوشرفتاری و برخورد شاد و پرنشاط با دیگران است.
مقصود ما از این گفتار ابتدا اشاره به معنای خاص خوش اخلاقی است. به طور کلی رابطه با مردم و اخلاق اجتماعی یکی از مهمترین و گسترده ترین عرصه های خودسازی و پرورش توانایی های انسان است. در این عرصه است که انسان می تواند در اثر ارتباط با انسان های دیگر ارزش های وجودی سایر مهارت های حرفه ای، علمی، عقلی و مدیریتی خود را بنمایاند و فضایل اخلاقی و کمالات انسانی را در خویش نهادینه کند و همچنین به شکوفایی توانایی هایی دیگران نیز کمک نماید. صحنه اجتماع عرصه یک تعامل بسیار گسترده است که در آن عوامل خدمت رسان، آموزش دهنده، آموزش گیرنده، کارآفرین، کارفرما، کارآموز و کارکنان در تمامی حوزه ها در یک شبکه فعال به شکوفایی توانایی های یکدیگر کمک می کنند و هدف تمامی این سیستم برای تمامی اعضای آن، چیزی جز توانمند سازی فرد و جامعه انسانی در ابعاد گوناگون، نیست.
خوش اخلاقی دارای دو معنای عام و خاص است. معنای عام آن اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت های پسندیده ای است که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می آراید و معنای خاص آن خوشرویی، خوشرفتاری و برخورد شاد و پرنشاط با دیگران است.
مقصود ما از این گفتار ابتدا اشاره به معنای خاص خوش اخلاقی است. به طور کلی رابطه با مردم و اخلاق اجتماعی یکی از مهمترین و گسترده ترین عرصه های خودسازی و پرورش توانایی های انسان است. در این عرصه است که انسان می تواند در اثر ارتباط با انسان های دیگر ارزش های وجودی سایر مهارت های حرفه ای، علمی، عقلی و مدیریتی خود را بنمایاند و فضایل اخلاقی و کمالات انسانی را در خویش نهادینه کند و همچنین به شکوفایی توانایی هایی دیگران نیز کمک نماید. صحنه اجتماع عرصه یک تعامل بسیار گسترده است که در آن عوامل خدمت رسان، آموزش دهنده، آموزش گیرنده، کارآفرین، کارفرما، کارآموز و کارکنان در تمامی حوزه ها در یک شبکه فعال به شکوفایی توانایی های یکدیگر کمک می کنند و هدف تمامی این سیستم برای تمامی اعضای آن، چیزی جز توانمند سازی فرد و جامعه انسانی در ابعاد گوناگون، نیست.
در عرصه تعامل اجتماعی، حسن خلق و خوش اخلاق بودن، به معنای خاص آن، جایگاه ویژه ای دارد. خوش اخلاقی اولین نمود توانایی شخصیت انسانی و پرورش یافتگی او در حوزه ارزش های انسانی و اخلاقی است.
در اصطلاح اخلاقی و آموزه های دینی اسلام به کسی خوش اخلاق گفته می شود که با گشاده رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد با مردم روبرو می شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش روئى برخورد کند، لب هایى پر از تبسم، و کلماتى پر از محبت و لطف داشته باشد. البته همه ما کاملا واقف هستیم که این توانایی در روابط اجتماعى انسان چه تاثیر اعجاز گونه ای دارد و چه مقدار کارگشا است.
به عکس، کج خلقى و ترش روئى و سخنان خشن و خشک و فاقد لطف و محبت، حالت آزار دهنده ای است که ریشه در شخصیت نابهنجار فرد بد اخلاق دارد و علامت ضعف وجودی و نقصان پرورش یافتگی او می باشد. انسان های ضعیف، شکست خورده، نا امید، عصبانی و ناتوان معمولا بداخلاق می شوند. این افراد اغلب در هر شرایطی حالت طلب کاری دارند و عزت نفس و توانایی های خود را نادیده می گیرند. کج خلقی معمولا باعث ناراحتی عصبی خود فرد، آزار خانواده او، نفرت عمومی و گسستن پیوندهاى اجتماعى واجد آن خواهد شد.
صادق آل محمد(ع) در تعریف خوش اخلاقی فرموده: حسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنی، سخنت را پاکیزه گردانی و برادرت را با خوش رویی دیدار نمایی. 1
اهمیت خوش اخلاقی:
دین اسلام همواره پیروان خود را به نرم خویی و ملایمت در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و تند خویی بازداشته است.
می دانید چرا؟ چون این آموزه یکی از مهمترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است.
آیا می دانید مهمترین عامل موفقیت انبیای الهی به خصوص پیامبر گرامی اسلام(ص) در جذب قلوب انسان ها و گسترش دین چه بوده است؟ این عامل همانا خوش اخلاقی، گشاده رویی ، کلام نرم و دلنشین و نرم خویی آن حضرات بوده است.
حسن خلق و خوش رویی در نفوذ سخن انسان در دیگران اثری شگفت دارد.
به قول شاعر: از محبت خارها گل می شود. و از محبت سرکه ها مل می شود.
از آن روی خدای مهربان پیامبران و سفیران خود را از میان انسان های عطوف و خوش اخلاق برگزیده تا بهتر و آسان تر در قلب ها نفوذ کنند و آنان را به سوی حق شناسی و حق پرستی دعوت نمایند.
این مردان بزرگ به اندازه ای خوش اخلاق و خوش برخورد بودند که نه تنها هر انسان حقیقت جویی را جذب می نمودند، بلکه گاهی دشمنان را نیز شرمنده خود می نمودند و منقلب می ساختند.
درباره پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) که مصداق کامل حسن خلق بود خدای مهربان فرمود: انک لعلی خلق عظیم. به درستی که تو با اخلاق پسندیده و بزرگ آراسته شده ای. 2
بعد در آیه ای دیگر فرمود به همین دلیل هم توانستی در دلها نفوذ کنی و آنان را پیرامون خود گرد آوری و در دعوت خویش موفق عمل کنی. فبما رحمه من الله لنت لهم و او کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک. چون در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرم خو شده ای اطرافت گرد آمدند و اگر خشن و سنگ دل بودی، هر آینه از گردت پراکنده می شدند. 3
در تاریخ اسلام می خوانیم: علی(ع) به فرمان پیامبر گرامی(ص) دو نفر از دشمنان اسلام را که بر علیه مسلمان ها توطئه می کردند، دستگیر کرد و به نزد آن حضرت آورد. پیامبر(ص) اسلام را به آنان عرضه کرد، ولی نپذیرفتند، بنابراین به جرم توطئه بر علیه اسلام آن دو تن را محکوم به اعدام نمود.
روانشناسی خانواده
خانواده نخستین نهاد اجتماعی است. اکثر افراد در خانواده بدنیا میآیند و در خانواده نیز میمیرند. خانواده شالوده حیات اجتماعی محسوب گردیده و گذشته از وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری برای بقای نوع بشر وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی ، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطهای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها ، سازمانها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا مینماید. از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانوادهاش خواهد بود..
تعریف خانواده
خانواده یک واحد زیستی (بیولوژیکی) است که تشکیل آن مبتنی بر پیوند زناشویی است که براساس آن افراد دارای رابطه سببی یا نسبی بوده و با یکدیگر خویشاوند هستند.
اهمیت روان شناختی خانواده
مهمترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان ، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت ، فداکاری و گذشت ، صمیمیت و گرمی و در عین حال گاهی توام با حسادت و رشک ، دشمنی و کینه توزی ، نفرت و خشم است. کودکان در جریان اجتماعی شدن اینگونه عواطف را در کنار والدین و خواهران و برادران خود تجربه میکنند. اعضای خانواده آنقدر به هم وابستهاند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر میگذارد. از طرف دیگر خانواده به دلیل همین نفوذ و تاثیر بر افراد ، گاهی به عنوان روشی برای درمان اختلالات بکار میرود. روان شناسان بالینی و مشاوره گاهی ترجیح میدهند در درمان یک فرد ، همه اعضای خانواده را از نزدیک ملاقات کنند.
مطالعات مربوط به خانواده
مطالعات مربوط به خانواده حوزههای مختلفی را در بر میگیرد. از جمله این حوزهها میتوان ازدواج ، تشکیل خانواده ، تعاملهای زناشویی ، روابط والدین و فرزندان (کودکان) ، اختلافات خانوادگی ، طلاق و جدایی و … را میتوان نام برد. هر یک از این حوزهها ابعاد وسیعی را شامل میشود.
مشکلات مربوط به مطالعات خانواده
چند وجهی بودن موضوع
خانواده یک نهاد چند وجهی (چندبعدی) است که روابط درون آن از پیچیدگیهای ویژهای برخوردار است که در مطالعات خانواده باید مدنظر قرار گیرد. این بدان معنی است که افراد خانواده تاثیر متقابلی بر رفتار (Behavior ) همدیگر دارند و جدا کردن یا عدم توجه به این تاثیرات باعث کاهش اعتبار (Validity ) یا بیاعتباری نتایج مطالعات میشود.
تفاوتهای زمانی
خانواده یک نهاد ایستا نیست، بلکه پویا است. تعریف و نگرشی که به خانواده درحال حاضر وجود دارد با نگرشهای نیم قرن پیش تفاوت زیادی دارد و مطمئنا در طول سالهای آینده نیز دچار تحول خواهد شد. بنابراین تعمیم نتایج مطالعات دیروز به خانوادههای امروزی و تعمیم نتایج امروز به فردا کاری اشتباه است و به برداشتی نادرست از وضعیت خانواده و در نتیجه برنامهریزی غلط منجر میشود. این مطالعات باید همراه با تحول خانوادهها در طول زمان ، متحول شوند تا نتایجی کار آمد و قابل استناد ارائه دهند.
تفاوتهای فرهنگی
تعریف و نگرشی که به خانواده در یک جامعه وجود دارد با جوامع دیگر تفاوتهای زیاد و در بعضی مواقع بنیادی دارد. نوع ازدواج ، روابط زناشویی ، شیوه فرزندپروری و … در فرهنگ شرقی بویژه در فرهنگ ایرانی اسلامی با فرهنگهای غربی تفاوت بنییادی دارد. همچنانکه در درون یک جامعه نیز خرده فرهنگهای مختلفی وجود دارند که شیوهها و سنتهای مخصوص خود را دارا میباشند و با توجه به این واقعیت بحث از خانواده بدون توجه به عوامل فرهنگی از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.
ارتباط باسایر مباحث
در حوزه روان شناسی ، روان شناسی خانواده از نتایج روان شناسی رشد در درجه اول از روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی در درجه دوم استفادههای زیادی میبرد. همچنین روان شناسی خانواده ارتباط جدانشدنی با برخی از علوم انسانی مانند جامعه شناسی ، علوم اجتماعی و مردم شناسی دارد.
کاربردها
روان شناسی خانواده با استفاده از تحقیقات سایر حوزههای روان شناسی و همچنین تحقیقات مربوط به خانواده به بررسی موانع و مشکلات مربوط به خانواده از قبیل مشکلات ازدواج و دوران نامزدی ، اختلافات زناشویی و علل آن ، شیوه تعامل و روابط زناشویی و همچنین شیوه تعامل با فرزندان و … میپردازد تا برای بهبود روابط خانوادگی و پیشبرد بهداشت روانی خانواده راهکارهای عملی ارائه دهد.
موضو عی که من می خواهم بگویم به درد خیلی ازانسان می خوردمن
می خواهم درباره ی خدا بگویم متاسفانه بیشترشیعه هافقط به اعمه توجه
می کنندوسنی ها می گویندفقط خداو به اعمه توجهی ندارند درشهرستان ما یک مسجدی است وصندوق آن مسجد سالی چندمیلون جمع
می شودوحسینی شهرستان ما فقط400تومان جمع می شود خدا اهل بیت را خلق کرده است که ما ها را هدایت کنند مثلا هر موغع که
می ترسیند چرا بیشتر می گوییند یا حسین چرا نمی گوییند یا الله شما که
می بینید خداوند این قدر حرف های قشنگ درقرآن زده ما نباید از خدا
تشکر کنیم قرآن که درزندگی خیلی اهمیت دارد خیلی از مطالب اخلاقی در
قرآن است چرا بیشتر شیعه ها آن قدر اهل بیت را دوست دارند گریه
می شوند آیاشما تا به حال برای خدا که این قدر دوسش داریدگریه کرده اید
خداوند که این قدر به ما نعمت داده است شکر می کنیم اگه ما از
نعمت هایی که خداوند به ما داده است تشکر کنیم توفیق هایی مانند نماز
شب خواندن- قرآن خواندن-محبت کردنو...چیز های دیگر
ویک موضوع دیگردرباره ی فرشته های محبوب خداوند که چهار نفر هستند جبرئیل-عزراییل-میکاییل-اسرافیلجزءمحبوب ترین فرشته های خدا هستندآیاتابه حال برای ان ها نماز خونده اید می دانید اگربرای عزراییل
نماز بخوانید وقتی که موقع مرگ شما است عزراییل با کمال احترام شما
رابه آن دنیا می برد واگر برای فرشته های دیگر نماز بخوانیدشما را کمک می کنند که مشکلتان حل شوددرمشکلات مالی و...چیز های دیگر.
می دانید اگر شما کارهای خوب تان زیاد باشد عزراییل شما رابا کمال احترام می بردولی اگرشما اعمال بدتان زیاد باشد وقتی جبرییل می آید
باقیافه ای وحشتناک روح فریاد می زنداما عزراییل آن هامی برد
.
می دانید کسی که خوش اخلاقی کند عمرش طولانی می شود می دانید که پیامبر اسلام چه قدر مهربان بود حتی با دشمن خودهم مهربانی می کرد می دانیداگر کسی بد اخلاقی کند زندگی آن فرد می پاشد اما اگر کسی خوش اخلاقی کندزندگی آن فرد قشنگ وزیبا می شود .من کسانی را دیده م که به خا طر بد اخلاقی بی حوصله شده اند می دانید اگر کسی بداخلاقی کند10روز از عمر آن فرد کم
می شود ولی جبران می شود که شخص یا خوش اخلاقی کند یابخندد 10روز به عمر انسان اضافه می شود کسی که خوش اخلاقی کند همه به آن شخص احترام می گذارند واگر آن شخص بد اخلاقی کند هیچ کس به آن طرف احترام نمی گذارد می دانید که اگر کسی خوش اخلاقی کند وزود عصبانی نشود بیشتر از همه دوست پیدا می کند شیطان می گویداگر کسی عصبانی مثل یک توپ در دست بچه است منظور شیطان این است که اگر شخص عصبانی بشود هرچه
شیطان بگوید آن شخص هم می گوید پیامبر اسلام می گویدهر موقع خشمگین شدی سکوت کن .من یک موضوع دیگری می گویم که درباره ی این است که یک موضوع کوچک را خیلی بزرگ بگیریم مثلامادر یک بچه ای دوست ندارد که بچه اش نیمرو درست کند اما بچه درست می کند مادر می آید وبچه رامی زند آیا واقعا ارزش دارد که این بچه به خاطر یک موضوع کوچک بچه این قدر اذیت بشود.
موضوعی که من می خواهم بگویم احادث پزشکی است پیامبر اسلام
می فرماید:شستن دست ها پیش وپس ازغذا،شفایی برای تن ومایه برکت در
روزی است.امام علی {ع}می فرماید :ازشکم سیر حذرکنید چرا که مایه:قساوت دل،سستی درنماز وتباهی تن است.پیامبر خدامی فرماید:آن که دردنیا ازهمه سیر تر است،درروز قیات ازهمه بیشتر گرسنگی می کشد
پیامبر خدامی فرماید:خوردن پس از سیری،پیسی می آورد.امام صادق
می فرماید:دست هایتان راپیش وپس ازغذابشوییدچراکه فقر رااز بین
می برد.پیامبر خدا می فرماید:چربی غذارااز{دستان}کودکانتان بشویید
چراکه شیطان،این چربی باقی مانده رابومی کشد وکودکان درخواب
ازاو می ترسد ودوفرشته کاتب اعمال نیز آزارمی بینند.
پیامبر اکرم می فرماید:سفره هایتان رابه سبزی آذین کنیدزیرا آن،همراه باگفتن بسم الله شیطان رامی راند.امام صادق می فرماید:هرچیز را زیوری
است وزیور سفره،سبزی است.
من می خواهم بگویم که آداب زندگی پیامبر چه جوری بوده است امیرالمومنین {ع} می فرماید:هر گاه ایشان چیزی را می دیدکه آن رادوست می داشت،می فرمود:حمد مخصوص خداوندی که با نعمت خود،خوبی ها را کامل نمود.امام باقر{ع}فرمود آنگاه که پیامبر تشهد وسلام نمازرامی گفت، چهار زانو می نشست ودست راست خود را بر سر می نهاد و می فرمود:به نام خداوندی که معبودی جزاونیست،خدایی که دانای پنهان وآشکار،بخشنده ومهربان است،بر محمدوخاندانش درود ورحمت فرست وغم وناراحتی رااز من ببر.امیرالمومنین {ع}هر گاه پیامبر {ص}داخل مسجدمی شد،می فرمود
بارالها!دربهای رحمتت رابرویم بکش، او آنگاه که خارج می شد،می فرمود:
بارالها!دربهای رزقت رابرویم بگشا.امیرالمومنین{ع}فرمود:چون پیامبر {ص}میوه جدیدی رامی دید،می بوسید وبرروی چشم ودهان قرارمی داد،
سپس فرمود:بارالها!چنانکهااول آن را درسلامتی به ما نشان دادی پس آخر آن رانیز درسلامتی به ما نشان بده.امام باقر{ع}فرمود :ایشان هیچ گاه غذایی رامیل نمی کردوچیزی نمی نوشید،مگر این که فرمود:بارلها!درآن برای ما برکت ده وبهتر از آن راروزی ماگردان.ولی اگر شیرمیل می نمود،
می فرمود:بارلها!درآن برای مابرکت قرارده و روزی مارااز آن زیاد گردان
می دانیدپیامبر بیشتر چه عطری رادوست می داشت عطر مشک رادوست می داشت.امام صادق {ع}فرمود:پیامبر هر گاه که پیشانی خود رابرای سجده قرار می داد، می فرمود:بارلها!بخششت ازگناهانم راببخش،ای زندهای که نمی میرد.
این موضوعی که من می خواهم بگویم غم وشادی است که در زندگی انسان هاخیلی مهم است چون کسی که شادباشددرزندگی اش مشکلی ندارد
چون که کسی که شادباشد همیشه سروحال است ولی اگرکسی غمگین باشد
بیشتر کارها رانمی تواند انجام دهد چون خیلی بی حوصله می شود
خیلی ها هستندکه فقط لباس سیاه می پوشند وبیشتر آن ها یک مشکل روحی دارند وبیشتراوقات غمگین هستند کسی که شاد باشدمحبتش به مردم زیاد
می شود وکسی که غمگین باشد مطلب را خوب نمی فهمد ودیگران از آن فرد بدشان می آیدپیامبر وامام های ما بیشتر اوقاتشاد بودندمگه این که کسی بیاید وآن هاراناراحت کند والا سعی خودرا می کردندتاشاد باشند
من همیشه شادهستم
موضوعی که من می خواهم بگویم در باره ی محبت کردن است در جامه ی ما فیلم ها بیشتر خشن هستندو مردم ماخشن می شوند ودیگر به هم دیگر محبت نمی کنند مثلا کشتی کج مردم را خیلی خشن کرده است وفیلم های
خیلی خشن که ایران دارد دوبله می کند مثال فرار اززندان .محبت رابطه ی انسان ها رابه هم
زیاد می کند کسی که محبت کند انرژی بیشتری دارد وشاد تر است کسی
اگر با کسی خشن رفتار کندفسفرهای مغزش می سوزد .
.: Weblog Themes By Pichak :.